Strona główna » Nowe trendy w konsumpcji mediów. Duże znaczenie telewizji i multitasking

Nowe trendy w konsumpcji mediów. Duże znaczenie telewizji i multitasking

Nowe trendy w konsumpcji mediów. Duże znaczenie telewizji i multitasking

Konsumpcja mediów i użycie nowych technologii jeszcze nigdy nie było tak wszechobecne jak dziś. Wbrew prognozom niektórych, Internet nie wyparł telewizji, podobnie jak wcześniej telewizja nie wyparła radia, a radio prasy. Media te nie zwalczają się, lecz nawzajem się uzupełniają. Konsumenci korzystają z nich wszystkich, dostosowując odbiór do swoich potrzeb i możliwości w danym momencie. Tworzy to nowe szanse i wyzwania dla marketingu. 

Badania pokazują, że telewizja nadal jest medium, z którego konsumenci korzystają najchętniej. Jednocześnie rośnie skłonność odbiorców do multitaskingu – wielu przyznaje, że podczas oglądania telewizji zdarza im się korzystać również z innego medium (np. za pośrednictwem laptopa, smartfona czy tabletu).

Według raportu Nielsena przeciętny Amerykanin konsumuje ponad 60 godzin contentu każdego tygodnia. Robi to poprzez telewizję, radio, internet i urządzenia mobilne.

  • 35,1 godziny przeznacza na tradycyjną telewizję,

  • 14 na radio,

  • 5,1 korzysta z Internetu za pomocą komputera,

  • 1,5 godzin przeznacza na oglądanie wideo w internecie,

  • 5 godzin na grę na konsolach,

  • 1,3 na oglądanie wideo na urządzeniach przenośnych,

  • 1,3 na DVD/Blue-Ray.

konsumpcja mediowZgodnie z wynikami raportu największą popularnością cieszy się nadal telewizja. Tradycyjną telewizję przeciętny Amerykanin ogląda przez 152 godzin i 8 minut miesięcznie. Dodatkowo przez 12 godzin i 31 minut ogląda telewizję za pomocą time shiftingu (nadawany program zostaje nagrany i może zostać obejrzany o dowolnej, dogodnej dla odbiorcy porze).

Istotnym medium dla konsumenta jest też radio, którego słucha o różnych porach dnia. Ponad 90% osób korzysta z tego medium każdego tygodnia. Słuchalność osiąga wysoki poziom w godzinach porannych, szczyt przypada około południa, a spadek następuje późnym popołudniem. Po godzinie 17 następuje stały wzrost oglądalności telewizji, połączony z bardzo wyraźnym spadkiem słuchalności radia.

Amerykanie najchętniej oglądają telewizję między godziną 20 a 22. Aktywność online jest w miarę stała pomiędzy godziną 10 rano a 21. Urządzenia mobilne największą popularnością cieszą się ok. godz. 18-19.

Przeciętny konsument słucha radia przez 60 godzin i 42 minuty miesięcznie. 28 godzin i 32 minuty spędza w Internecie, do którego ma dostęp poprzez komputer. Przez 6 godzin i 39 minut korzysta z konsoli gier, przez 6 godz. 20 minut ogląda filmy wideo w Internecie, przez 5 godzin i 31 minut ogląda wideo za pomocą telefonu komórkowego, a przez 5 i pół godziny korzysta z DVD lub Blue-Raya.

Z danych tych wynika jednoznacznie, że nie nastąpił przewidywany przez niektórych “koniec telewizji”. Nowe możliwości technologiczne pozwalają natomiast na oglądanie telewizji nie tylko w sposób tradycyjny, lecz także na zasadzie time shiftingu czy filmów wideo w internecie.

Nowe technologie nie wypierają zatem starych mediów, lecz wspierają nowe kierunki jej rozwoju. Dają odbiorcom nowe możliwości korzystania z nich np. zapewniając dostęp do programów telewizyjnych w dogodnym dla użytkownika czasie.

Następuje również wzrost zjawiska multitaskingu. Polega on na korzystaniu w tym samym czasie z różnych mediów, takich jak telewizja, Internet, radio, telefon.

Z ankiety przeprowadzonej przez Interactive Advertising Bureau wynika, że ponad połowa konsumentów (52%) przyznaje, iż podczas oglądania telewizji zdarza im się korzystać również z innego medium. 60% użytkowników smartfonów i 65% posiadaczy tabletów używa tych urządzeń podczas oglądania telewizji.

Multitasking jest nową szansą i jednocześnie wyzwaniem dla marketerów. Wiąże się to z nowym typem konsumenta – osoby mającej stały dostęp do informacji, aktywnie wyszukującej ofert i porównującej dane pozyskane z różnorodnych źródeł.

Tworzenie efektywnych kampanii marketingowych wymaga zrozumienia tego nowego sposobu odbioru mediów. Ta forma korzystania z mediów kształtuje nowe zachowania konsumentów i określa kierunek w jakim kierują oni swoją uwagę. Dzięki zrozumieniu tego jak potencjalni klienci łączą ze sobą różne media i na jakiej zasadzie się w nie angażują, marketerzy będą mogli zoptymalizować swój przekaz i skutecznie zaprezentować go w różnorodnych kanałach komunikacji.

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.