blog iPresso Marketing Automation

Eyetracking – nowa usługa dla użytkowników iPresso

Chcesz wiedzieć, czy użytkownicy zwracają uwagę na istotne elementy graficzne Twojej strony internetowej? Czy kluczowe treści są dla nich widoczne? A może mniej ważne elementy odwracają uwagę od tych najistotniejszych? W ramach usług dodanych systemu iPresso dostępna jest teraz funkcja eyetracking, która pozwoli to sprawdzić!

Chcesz wiedzieć, czy użytkownicy zwracają uwagę na istotne elementy graficzne Twojej strony internetowej? Czy kluczowe treści są dla nich widoczne? A może mniej ważne elementy odwracają uwagę od tych najistotniejszych? W ramach usług dodanych systemu iPresso dostępna jest teraz funkcja eyetracking, która pozwoli to sprawdzić!

System iPresso cały czas się rozwija i zapewnia swoim użytkownikom coraz większe możliwości. Najnowszą z nich jest eyetracking – badanie, dzięki któremu dowiemy się jakie treści na danej stronie internetowej lub w aplikacji są najlepiej widoczne dla użytkownika, a które nie są przez niego dostrzegane.

Wiedza o tym, na które fragmenty użytkownicy zwracają uwagę, a które ignorują, pozwala ulepszyć wygląd interfejsu, tak aby korzystanie z niego było bardziej intuicyjne, a najważniejsze treści najlepiej dostrzegalne. Z marketingowego punktu widzenia, najistotniejsze jest tu zwiększenie efektywności przekazu i poziomu zadowolenia użytkownika. Korzystanie ze strony internetowej czy aplikacji staje się szybsze i łatwiejsze, a treści, które chcemy wyeksponować – bardziej widoczne.

Na czym polega badanie?

Eyetracking jest techniką pozwalającą badać i rejestrować aktywność wzrokową człowieka. Badanie polega na śledzeniu, za pomocą specjalnie skonstruowanej kamery (eye trackera), ruchów gałek ocznych danej osoby.

Eye tracker mierzy i analizuje takie czynniki, jak miejsce koncentracji wzroku, czas skupienia wzroku na danym fragmencie, czy kolejność oglądania danych elementów interfejsu.

Wyniki badania przedstawione w czytelny sposób

Badanie eyetracking dostarcza bardzo dokładnych informacji, pozwalających zweryfikować w jaki sposób postrzegana jest zawartość danego interfejsu. Wyniki badań zostają zaprezentowane w czytelny, przejrzysty wizualnie sposób, ułatwiający ich interpretację.

Wyniki osiągane poprzez badania Eye Trackingu można zaprezentować jako:

  • Mapy fiksacji – ścieżki kolejności i czasu oglądania poszczególnych elementów
  • Mapy cieplne – koncentracja uwagi na poszczególnych elementach
  • Filmy z badania – pokazujące na co dokładnie patrzył badany w trakcie trwania badania
  • Raport z badania zawierający podstawowe wnioski z badania i ocenę scenariusza użytkowania / kreacji.
  • Wytyczne projektowe, zawierające pakiet wskazówek mających badanego materiału

Poniżej widzimy jedną z form prezentacji wyników, jaką jest mapa cieplna, która wizualizuje intensywność spojrzeń użytkowników.

314

Największa intensywność oznaczona jest kolorem czerwonym, tam gdzie jest ona słabsza kolor przechodzi w żółty, a następnie zielony. Intensywność spojrzeń użytkowników przekłada się na intensywność danego koloru.

Wnioski z badania pomagają ulepszyć interfejs

Badanie eyetrackingowe są innowacyjną metodą wspomagającą projektowanie i tworzenie systemów informatycznych. Dostarczają cennych informacji o tym, w jaki sposób użytkownicy korzystają z danej aplikacji, strony internetowej czy interfejsu.

Wiedza pozyskane na podstawie badań eyetrackingowych umożliwia modyfikację zawartości w taki sposób, by było to korzystne zarówno dla jej nadawców, jak i odbiorców. Przekłada się to w pozytywny sposób na realizację celów biznesowych i wzrost zainteresowania oferowanymi produktami i usługami.

Michał Pasternak

Content Editor iPresso, autor tysięcy artykułów i tekstów poświęconych technologicznej magii marketingu.

Dodaj komentarz